loading...

دانلود رایگان طرح توجیهی

بلدرچین

مهدی بنی حسن بازدید : 1431 دوشنبه 23 بهمن 1391 زمان : 0:06 نظرات (0)
پرورش بلدرچين :به طور کلي بلدرچينها
 
پرندگاني پرطاقت، نيرومند و مقاوم مي باشند و مي توانند در گستره وسيعي از مناطق با آب و هواهاي گوناگون رشد و توليد مثل نمايند که اين توانائي ناشي از قدرت سازگاري بالاي آنها با شرايط گوناگون محيطي مي باشد.
 
در قرآن مجید (سوره بقره/57)و (اعراف/160) و(سوره طه 80-81)از بلدرچین به عنوان غذایی نیک یاد شده است. به روایتِ عهد عتیق در روزگار سرگردانی بنی اسرائیل در بیابان پس از خروج از مصر، یَهْوَه برای خوراک قوم گرسنگی کشیده ، مائده هایی آسمانی ، یکی مَنّ (تَرانگبین ) و دیگری سَلوی ' (بلدرچین )، فروفرستاد. در ادب فارسی ، اشاراتی به منّ و سلوای بنی اسرائیل به عنوان نعمتهای نامنتظَر(آسمانی)یافت می شو د 
 
ويژگيهاي عمومي بلدرچين :
 
به طور کلي بلدرچينها پرندگاني پرطاقت، نيرومند و مقاوم مي باشند و مي توانند در گستره وسيعي از مناطق با آب و هواهاي گوناگون رشد و توليد مثل نمايند که اين توانائي ناشي از قدرت سازگاري بالاي آنها با شرايط گوناگون محيطي مي باشد. بلدرچين داراي مقاومت خوبي نسبت به شرايط نامساعد محيطي بوده و در محيطهاي مختلف به راحتي سازگار مي گردند. اين پرندگان سريعاٌ رشد مي کنند بطوريکه سن بلوغ در اين پرندگان پائين بوده و در سن 35 تا 45 روز به بلوغ جنسي مي رسند که در اين هنگام وزن پرنده نر به 140 -120 گرم و ماده ها به 160 – 140 گرم مي رسد. ( وزن پرنده بسته به نوع، نژاد و نوع سيستم پرورش مي تواند متفاوت از اعداد ارائه شده باشد.)
اين پرنده پس از رسيدن به سن بلوغ به مدت حدود 8 تا 12ماه تخمگذاري خواهد کرد که بستگي به نحوه رسيدگي به پرنده را دارد. متوسط تخمگذاري در اين مدت حدود 260 عدد تخم خواهد بود که از اين تعداد حدود 75- 70 درصد به جوجه تبديل خواهند شد. (اين درحالي است كه هر كبك در طول سال حدود 55 تخم ميگذارد)
 
خواص تخم بلدرچين:
 
تخم بلدرچین در مقایسه با تخم مرغ، به مراتب ارزش غذاییبالاتری دارد.یک تخم بلدرچین هر چند که از لحاظ وزنی حدود یک پنجم وزن تخم مرغ معمولی را دارد، ولی نسبت به آن دارای 5 برابر فسفر، 5/7 برابر آهن، 6 برابر ویتامین B12و  وتیامین B1 و 15 برابر ویتامین B2 ریبوفلاوین می باشداز این رو آن را بمب ویتامین می نامندتخم بلدرچین به علت نداشتن کلسترول ، قابل مصرف برای تمام افرادی است که مصرف تخم مرغ برایشان منع شده است. تخم بلدرچین به دلیل غنای بالای امگا3 و فسفر در کشور ژاپن به عنوان بخشی از صبحانه دانش آموزان و کودکان محسوب می شود.
 
نكات مهم :
 
* در يك اتاق 12 مترمربعي تعداد 1000 پرنده در قفسهايي به ابعاد 60*100 سانتي متري (هر قفس 40 پرنده) مي توان پرورش داد.   
 
* قفسها بايد به گونه اي طراحي شوند كه دانخوری ها بیرون  قفس تعبیه شده باشد. همچنين سیستم آبخوری قفسها بايد مجهز به نیپل فنجان دار باشد که به طور اتوماتیک پر از آب شود. در این سیستم  نهایت بهداشت رعایت شده است . و از شیوع بیماری جلوگیری می کند. شما با این سیستم آبخوری پیشرفته جلوی 50 % از بیماری هایی که از طریقظرف آب کثیف و مانده منتقل می شود را می گیرید. از مزایای دیگر این سیستم آبخوری این است که هیچگاه زمانی صرف آب دادن به بلدرچینها نمی کنیدبه طور اتوماتیک با مصرف هر قطره آب دوباره فنجان پر میشود.
 
* در طراحی این قفسها بايد شیبی لحاظ شود که به محض اینکه بلدرچین تخم می گذارد تخمها به داخل جا تخمی مخصوص منتقل شود و مجبور نباشيد در قفس را باز کرده و تخمها را از درون قفس جمع کنید.
 
* نكته مهم در طراحي اين قفسها اين نكته بايد مدنظر باشد كه فضولات پرندگان به راحتي به بيرون از قفس منتقل شده و جمع آوري راحتي داشته باشد. اين فضولات كود مناسبي براي كشاورزي مي باشند.
 
* باتوجه به دماي بالاي بدن بلدرچين( 3/42 درجه سانتي گراد) محل پرورش در هيچ يك از فصول نيازي به تجهيزات گرمايشي ندارد، اما نكته اي كه بايد مدنظر قرارگيرد اين است كه محل پرورش حتما" بايد مجهز به تهويه مناسب باشد.
 
* روزانه هر بلدرچين 30 گرم دان بايد مصرف كند(3مرتبه در روز)
 
*  تاريخ نگهداري تخم بلدرچين بسته به شرايط نگهداري تا يكماه مي باشد.
 
* محل نگهداري بلدرچين ها هر 10 روز يكبار بايد نظافت شود.
 
* قيمت هر بلدرچين آماده تخم گذاري 3000 تومان مي باشد.
 
* قيمت هر بسته 12 تايي تخم بلدرچين مبلغ 1300 تومان به فروش مي رسد.
 
* چون پرورش بلدرچين جزء مشاغل خانگي محسوب مي شود، در منزل مسكوني نيز امكان پرورش وجوددارد.
 
* با رعايت نكات بهداشتي 90 درصد بلدرچين ها هر روز تخم خواهند گذاشت.
 
* وزن بلدرچين بالغ نر بين 230 تا 260 گرم و بلدرچين بالغ ماده 240 تا 280 گرم بوده و در انتهاي تخمگذاري كه مي توان از گوشت آن استفاده كرد وزن آنها به 380 گرم و قيمت زنده آنها به 5200 تومان ميرسد.
 
* محل پرورش بلدرچين در شب بايد تاريك و بدون هيچگونه روشنايي باشد.
 
* قيمت هركيلو دان بلدرچين 800 تومان مي باشد.
 
* با 5 ميليون تومان مي توان 1000 قطعه بلدرچين به همراه قفس و سرمايه در گردش(هزينه خوراك) از محل پرورش بلدرچين واقع در دشت بجد خريداري و ماهيانه حداقل 400 هزار تومان درآمد داشت. (با اين شرايط هردانه تخم بلدرچين 60 تومان خريداري مي شود)
گپی از مطالب تنها با ذکر منبع مجاز است
www.mahdibh.rozblog.com
درباره ما
Profile Pic
دانلود طرح توجیهی رایگان مرغداری گوشتی تخمی طرح توجیهی گاوداری طرح توجیهی گوسفند داشتی و بره پرواری طرح توجیهی گلخانه طرح توجیهی فنی اقتصادی دام و طیور گلخانه
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 592
  • کل نظرات : 739
  • افراد آنلاین : 9
  • تعداد اعضا : 3381
  • آی پی امروز : 90
  • آی پی دیروز : 227
  • بازدید امروز : 3,106
  • باردید دیروز : 5,885
  • گوگل امروز : 8
  • گوگل دیروز : 22
  • بازدید هفته : 11,015
  • بازدید ماه : 21,220
  • بازدید سال : 223,661
  • بازدید کلی : 5,893,981