loading...

دانلود رایگان طرح توجیهی

دانلود جزوه فیزیولوژی گیاهی ، سلول های گیاهی ، آب و سلول های گیاهی ، بالانس آب گیاهان ، فوتوسنتز- فیزیکی و اکولوژیکی ، تنفس و متابولیسم های لیپیدی، جذب و ترکیب

مهدی بنی حسن بازدید : 3082 چهارشنبه 23 دی 1394 زمان : 23:20 نظرات (1)
دانلود جزوه فیزیولوژی گیاهی  1 با فرمت word  تعداد 35 صفحه 
آب فراوانترین جزء تشکیل دهنده سلول گیاهی است و معمولاً 85 تا 95 درصد حجم بافت در حال رشد را به خود اختصاص می دهد.آب در حیات گیاه نقش های ویژه ای را برعهده دارد. آب به عنوان فراوانترین و بهترین حلال شناخته می شود.آب به عنوان یک حلال،محیطی را فراهم می سازدکه مولکول ها می توانند در بین سلول ها و در درون سلول حرکت داشته باشند.هم چنین بیشتر واکنش های بیوشیمیایی سلول در آب اتفاق می افتد و در واکنش های ضروری مانند هیدرولیز و آب گیری(دهیدراسیون) نقش دارد. مولکول آب برخلاف تعدادی از دیگر مواد درون سلول گیاهی یک جزء موقتی محسوب می شود. گیاه دائماً درحال جذب و از دست دادن آن می باشد.
تعرّق (از دست دادن آب به صورت بخار از سطح گیاه) یکی از مهم ترین راه ها برای خنک کردن گیاه است.
 
کلمات کلیدی : دانلود جزوه فیزیولوژی گیاهی ، سلول های گیاهی ، آب و سلول های گیاهی ، بالانس آب گیاهان ، فوتوسنتز- فیزیکی و اکولوژیکی ، تنفس و متابولیسم های لیپیدی،  جذب و ترکیب مواد مغذی معدنی ، دیواره سلولی- ساختار، فرایند انتقال ،اثر فشار روی پتانسیل آب ،جذب آب بوسیله ریشه ، انتقال فعال وغیر فعال ،
 
ساختمان و خواص آب
 
خاصیت قطبی بودن مولکول های آب باعث بوجود آمدن جاذبه قوی بین مولکولی می گردد که پیوند هیدروژنی نامیده می شود.
مولکول آب دارای یک اتم اکسیژن است که با دو اتم هیدروژن پیوند کووالانس دارد. دو پیوند O-H  باهم یک زاویه 105 درجه را تشکیل می دهند؛چون خاصیت الکترونگاتیوی اکسیژن بیشتر از هیدروژن است بنابراین تمایل اکسیژن به جذب الکترون های پیوند کووالانس بیشتر است این امر باعث بوجود آمدن بار منفی جزئی در سمت اکسیژن و نیز بار جزئی مثبت در سمت هر هیدروژن می شود. به علت برابر بودن این دو بار جزئی مولکول آب خنثی است و هیچ بار خاصّی ندارد. با این همه جدابودن بارهای جزئی،همراه با شکل مولکول آبباعث قطبی شدن آن می شود و بار مخالف جزئی که بین مولکول های آب مجاور به وجود می آید باعث جذب آن ها به سوی یکدیگر می گردد. جاذبه الکترواستاتیکی بین مولکول های آب به عنوان پیوند هیدروزنی معروف بوده و عامل تعدادی از خواص فیزیکی غیرطبیعی آب می باشد. آب در درجه اول یک حلال عالی است.آب در مقایسه با سایر حلال ها مقدار بیشتر و طیف وسیع تری از مواد را در خود حل می کند.این خصوصیت تا حدّی به کوچک بودن مولکول آب و نیز ماهیت قطبی آن مربوط می شود. مولکول های آب اطراف یون ها و مواد محلول قطبی(مواد حل شونده قطبی) موجود در محلول را احاطه می کند و به طور مؤثر بارهای الکتریکی آن را می گیرند. این عمل باعث کاهش اثر متقابل بین مواد باردارمی شود وبنابراین حلالیت آن ها را زیاد می کند.
 
فرایند انتقال:
وقتی که آب از طیق گیاه از خاک به سمت اتمسفر حرکت می کند، از محیط های متنوع و نسبتاً زیادی عبور می کند که مکانیسم انتقال آن بستگی به نوع محیط (دیواره سلولی یا سیتوپلاسم) دارد. در این جا فرایند های اساسی و نیروهای مربوطه که منجر به انتقال آب می شوند مورد توجه قرار خواهد گرفت.
انتشـار: عبارتست از حرکت مولکول ها در راستای شیب غلظت و از طریق آشفتگی حرارتی تصادفی، مولکول های آب درون یک محلول ثابت نیستند.بلکه دائماً در حال جنب و جوش بوده و به هم برخورد می کنند و انرژی جنبشی آن ها تغییر می کند. چنین جنب و جوشی باعث می شود که مواد به طور ناخواسته از محلی که غلظت زیاد است، به محلی که غلظت در آن کم است و یا به عبارت دیگر دارای شیب غلظت است حرکت کنند.
 
اثر فشار روی پتانسیل آب :
از آنجایی که سلول های گیاهی دیواره سلولی محکمی دارند می توانند فشار داخلی خود را تا حد زیادی افزایش دهند که متخصصین گیاهی به آن فشار تورگر می گویند.
در مطالعات پتانسیل آب، اثر فشار با حرف (P) نشان داده می شود و به عنوان فشار هیدرواستاتیکی اضافه بر فشار اتمسفر تعریف می شود.
 
دانلود کتاب و جزوه مورفولوژی گیاهی
 
جذب آب بوسیله ریشه :
تماس نزدیک بین سطح ریشه و خاک برای جذب موثر آب ضروری است. این تماس در اثر رشد تارهای کشنده ریشه در خاک افزایش می یابد. این تارها ناشی از رشد میکروسکوپی سلول های اپیدرمی ریشه اند و باعث افزایش سطح جانبی ریشه ها و بالابردن ظرفیت جذب آب می شوند. 
آب از طریق مسیر های Appo plast  (درون غشایی) و Sim plast  (به صورت شعاعی) از ریشه عبور می کند تا به اندودرم برسد و هم چنین انتقال آب از درون سلول و از طریق پلاسمودسماتا. 
 
مکش 
قبلاً اشاره کردیم که برخی ریشه ها فشار هیدرواستاتیک مثبت در آوند چوبی بوجود می آورند که فشار ریشه ای نام دارد که وقتی سرعت تعرق زیاد می شود فشار ریشه ای از بین می رود و بنابراین برای حرکت آب درون یک درخت بلند کافی نیست به علاوه آب در بالای درختان مکش زیادی را ایجاد می کند. 
 
 تغذیه معدنی:     
مواد مغذی،عناصری نظیر نیتروژن،فسفر و پتاسیم هستندکه در وهله نخست به شکل یون های غیرآلی از خاک جذب می شوند. اگرچه مواد مغذی معدنی مرتباً درحال پخش درمیان تمام موجودات هستند اما ورود آنها به بیوسفر عمدتاً از طریق سیستم ریشه ای گیاهان صورت می گیرد،بنابراین ازجهتی گیاهان به عنوان معدنچیان پوسته زمین عمل می کنند.سطح زیاد ریشه وتوانایی آنها برای جذب یونهای معدنی ازمحلول خاک درغلظت های پایین ازجذب موادمعدنی توسط گیاه فرایندی  بسیار کارا ساخته است. پس ازجذب،عناصرمعدنی به بخش های مختلف گیاه منتقل می شوند که درآن این عناصر دراعمال زیستی متعددی مورد استفاده قرار می گیرند. سایر موجودات ازقبیل قارچ های میکوریزا وباکتری های تثبیت کننده نیتروژن اغلب در مهارعناصر معدنی به ریشه ها کمک می کنند.
 
انتقال
انتقال مواد محلول solute transport : در سیستم های بیو لوژیک به حرکت مولکول ها و یون ها بین دو نقطه ی مختلف را انتقال(transport) گویند .
انتقال می تواند بین داخل و خارج گیاه بین نقاط متفاوت داخلی گیاه و بین یک سلول و محیط پیرامون آن وجود داشته باشد ولی در نهایت انتقال در سطح سلولی مسئول همه ی انتقال ها در سطوح بالاتر است.
 
انتقال فعال وغیر فعال:
انتقال غیر فعال انتقالی است که بدون مصرف انرژی صورت می گیرد از طرف دیگر انتقال فعال شامل حرکت یون ها یا مواد حل شده ای است که حرکت آن ها مستلزم صرف انرژی سلولی است .شناخت فرآیند انتقال نیازمند آشنایی با اصول فیزیکی و شیمیایی است که حرکت مولکول ها را در محلول آزاد کنترل میکند.همانطور که قبلا گفته شده اند برای یک ماده ی حل شونده شیب غلظت وجود داشته باشد این شیب به خاطر عمل انتشار به مرور زمان کاهش می یابد،در نقطه ی تعادل ماده ی حل شده بدون وجود برخی نیرو های محرک هچگونه حرکت خالصی نخواهد داشت.
 
انتقال از عرض غشا های بیو لوژیکی :
برای مطالعه ی نفوذپذیری غشاهای فسفولیپیدی خالص عمدتا از دو لایه ی مصنوعی نظیر غشاهای لیپیدی سیاه   استفاده شده است به دلیل ماهیت غیر قطبی داخلی غشا فسفولیپیدهای دو لایه ای تا حد زیادی نسبت به یون هاومولکول های قطبی غیر قابل نفوذ هستند، مولکول ها ی غیر قطبی مانند اکسیژن خیلی سریع تر از غشا عبور میکنند ونفوذپذیری غشا برای مولکول های غیر قطبی کوچک نظیر آب و  اندکی کمتر ولی هنوز قابل توجه است در میان مولکول های قطبی آب به طور غیر معمول از نفوذپذیری بالایی برخوردار است که احتمالا به دلیل اثرات متقابل قوی ای است که با سر قطبی گروهی از لیپید ها دارد به طور کلی هر چه اندازه ی مولکول ها بزرگتر قطبیت آنها بیشتر شود نفوذ پذیری کاهش می یابد،یون ها از طریق غشا ی فسفو لیپیدی خالص به قدری آهسته عبور می کنند 
 
انتقال بین سلولی:
مواد معدنی از طریق ریشه جذب و به وسیله ی تعرق از راه آوندهای چوبی به قسمت های هوایی منتقل می شود.انتقال یون های از ریشه تابع همان قوانین بیوفیزیکی است که انتقال سلولی را کنترل می کنند البته همان طور که در حرکت آب ملاحظه شد آناتومی ریشه ها فشار خاصی را نیز بر مسیر حرکت یون ها وارد می کند .آپوپلاست وسیم پلاست دو مسیر عمده برای حرکت مواد در گیاه هستند مباحث انتقال یون به سلول فقط منحصر به دیوارهی سلول نیست در مورد انتقال مولکول های کوچک ،دیواره ی سلول به عنوان یک شبکه باز پلی ساکاریدی عمل می کندکه مواد معدنی به راحتی از آن عبور می کنند.ولی از آنجا که سلول های گیاهی به وسیله ی دیواره از یکدیگر جدا می شوند این امکان وجود دارد که یون ها عرض ریشه را به طور کامل بدون وارد شدن به سلول زنده از طریق فضای دیواره ی سلول ها طی می کنند این پیوستگی دیواره ی سلول با عنوان فضای آزاد نامیده می شود.
 
 
متن بالا تنها خلاصه ای از فایل اصلی بوده و برای دانلود فایل جامع بر لینک خرید کلیک و با پرداخت آنلاین - آنلاین دانلود کنید...
 
روش دانلود فایل :
 
1.کلیک گزینه خرید.
2.پرداخت توسط کلیه کارت های عضو شتاب
3.کلیک بر گزینه ( بازگشت به سایت  پذیرنده )
4.دانلود فایل مورد نظر

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط سمیه قادری در تاریخ 1394/11/16 و 21:41 دقیقه ارسال شده است

مرسی.خیلی خوب و جامع بود.دستتون درد نکنه
پاسخ : خواهش میکنم


کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
دانلود طرح توجیهی رایگان مرغداری گوشتی تخمی طرح توجیهی گاوداری طرح توجیهی گوسفند داشتی و بره پرواری طرح توجیهی گلخانه طرح توجیهی فنی اقتصادی دام و طیور گلخانه
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 592
  • کل نظرات : 739
  • افراد آنلاین : 11
  • تعداد اعضا : 3383
  • آی پی امروز : 297
  • آی پی دیروز : 256
  • بازدید امروز : 1,633
  • باردید دیروز : 1,263
  • گوگل امروز : 26
  • گوگل دیروز : 30
  • بازدید هفته : 14,043
  • بازدید ماه : 48,461
  • بازدید سال : 250,902
  • بازدید کلی : 5,921,222